Monday, August 27, 2012

SEBUAH BAKUL DAN SENASKAH AL-QURAN





Assalamualaikum w.b.t

Sahabat-sahabat sekalian,

Hari nie umat islam masih tekun mejalani ibadah puasa..

Taniah!!!kami ucapkan..

Suka untuk saya kongsikan sebuah cerita yang agak menarik minat saya,cerita ini saya petik dari rancangan “semanis kurma” kat tb 9 yang bertajuk “Al-quran syafaatku”..

Mungkin ade yang dah tau citer nie..tak pe saya nak citer gak..bia ianya jadi peringatan wat saya dan sahabat-sahabat yang lain….

Alkisah seorang pemuda mempunyai masalah dan hatinye sentiase tidak tenang lalu dia telah bertemu dengan seorang ustaz..

Lalu ustaz itu menyuruh pemuda tersebut memperbanyakkan membaca al-quran…tetapi timbul persoalan di benak pemuda tersebut…dan dia bertanyakan kepada ustaz tersebut..

“ustaz, camne saya nak bace al-quran…sedangkan saya tak faham langsung ape yang saya bace….”

Lalu ustaz tersebut tersenyum..lalu menghulurkan sebuah bakul kepada pemuda itu dan berkata.. “kamu ambil bakul ini dan isi air sungai sebanyak mungkin..”



Pemuda itu kehairanan namun dia mengambil bakul tersebut dan pergi ke sungai berhampiran untuk mengisi air sungai ke dalam bakul itu…

Bakul ditengelamkan dan di angkat namu air masih tidak memenuhi bakul tersebut… hingga 3, 4 kali pemuda mengulangi perbuatan nya namun dia belum berjaya memenuhi bakul tersebut dengan air…

Pemuda tersebut kembali kepada ustaz dan berkata “ustaz, camne bakul nie nak penuh air…lubang kat bakul nie banyak le….”

Ustaz itu tersenyum lalu berkata “ memang la tak leh nak isi dengan air….tapi tadikan bakul nie kotor…setelah kamu tenggelamkan bakul ini kedalam sungai tadi, bakul nie dah jadi bersih, kotorannye dah hilang..begitu juga la dengan Al-quran yang ade mukjizat yang tersendiri…kadang-kadang ade orang yang membace al-quran akan rase tenang dan ade juga boleh menghafal ayat-ayatnya dengan mudah…bile kite selalu berdamping dengan al-quran insyallah kite akan mendapat syafaat nye di akhirat kelak…”



Banyak lagi pengajaran yang boleh kite kaitkan dengan al-quran … sesungguhnya Allah mengetahui ape yang hambanya perlukan…iaitu panduan hidup seluruh alam, Al-quran kareem… salam nuzul quran ^^

*Indahnya tadarus al-quran bersama usrati….

0 comments: